Burger melkkoe van de gemeente
Nederlanders worden door hun gemeenten financieel uitgeknepen. De gemeentelijke belastingen stijgen dit jaar ongeveer twee keer zo hard als de inflatie. De verschillen per gemeente zijn enorm. Sommige gemeenten laten de OZB ondanks maximering te veel stijgen. Veelal heeft men hiertoe toestemming van de provinciale overheid. Alleen er zijn ook gemeenten die onder het gemiddelde tarief zitten en uit zichzelf ruimte gebruiken om het tarief fors te verhogen. De rioolrechten worden ook sterk verhoogd omdat het rioleringsstelsel in veel gemeenten vernieuwd. Wat deze belasting betreft is het zeker niet denkbeeldig, dat ook in de toekomst extreme verhogingen te verwachten zijn. De huidige overvloedige regenval wordt hiervoor als schuldige aangewezen.
Naast de al aangehaalde belastingen wordt er ook afvalstoffenheffing berekend. Ook aangaande deze belastingen bestaan er grote verschillen met de gemeente Hilversum als onbetwiste koploper. De eenmalige teruggave van 2006 wordt dubbel en dwars doorberekend in 2007. Het Centraal Bureau Statistiek heeft becijferd, dat de gemeenten dit jaar 7% meer gemeentelijke heffingen in rekening brengen. Dit percentage is aanzienlijk meer dan het inflatiecijfer en de stijging van de inkomens voor werkenden en niet werkenden. Men moet zich dan ook ten volle afvragen hoe lang de burger nog als melkkoe kan fungeren. Op een gegeven ogenblik is er niets meer te melken.
G.P.Beek
vrijdag, maart 23, 2007
dinsdag, maart 20, 2007
WAO-ers 45-plus niet herkeurd
Het kabinet gaat de herkeuring van oudere arbeidsongeschikten stop zetten. Deze maatregel is strijdig met eerdere opvattingen over dit probleem. M.i. wel de juiste omdat volledig arbeidsgeschikte 45 plussers al moeite genoeg hebben om een nieuwe baan te vinden.
Het vorige kabinet ging ervan uit, dat de oplossing een ieder aan het werk de juiste was. Hierbij werd vergeten, dat gekeurde WAO-ers door de werkgevers gepasseerd werden en in het gunstige geval slechts enkelen een aangepaste werkkring verkregen. Reintrigratieprojecten zijn volkomen mislukt en hebben slechts veel geld gekost.
De realiteit is nog steeds anders. Werknemers die een bepaalde leeftijd gepasseerd hebben zijn niet aantrekkelijk op de arbeidsmarkt. Dit is niet van nu, maar is al jaren het geval. Ook gedurende mijn beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt was hiervan sprake. De vele brieven die geschreven zijn, werden niet beantwoord of er kwam een zogenaamd niets zeggend antwoord op terug. Regering en werkgevers moeten meer geld steken in opleiding en (om)scholing van werknemers. Dit laatste vooral in de categorie oudere werknemers en deze niet te snel buiten spel zetten. Het kan allemaal anders, maar de wil tot verandering moet wel aanwezig zijn. Zo niet, dan blijft het altijd een heet hangijzer.
Het kabinet gaat de herkeuring van oudere arbeidsongeschikten stop zetten. Deze maatregel is strijdig met eerdere opvattingen over dit probleem. M.i. wel de juiste omdat volledig arbeidsgeschikte 45 plussers al moeite genoeg hebben om een nieuwe baan te vinden.
Het vorige kabinet ging ervan uit, dat de oplossing een ieder aan het werk de juiste was. Hierbij werd vergeten, dat gekeurde WAO-ers door de werkgevers gepasseerd werden en in het gunstige geval slechts enkelen een aangepaste werkkring verkregen. Reintrigratieprojecten zijn volkomen mislukt en hebben slechts veel geld gekost.
De realiteit is nog steeds anders. Werknemers die een bepaalde leeftijd gepasseerd hebben zijn niet aantrekkelijk op de arbeidsmarkt. Dit is niet van nu, maar is al jaren het geval. Ook gedurende mijn beschikbaarheid voor de arbeidsmarkt was hiervan sprake. De vele brieven die geschreven zijn, werden niet beantwoord of er kwam een zogenaamd niets zeggend antwoord op terug. Regering en werkgevers moeten meer geld steken in opleiding en (om)scholing van werknemers. Dit laatste vooral in de categorie oudere werknemers en deze niet te snel buiten spel zetten. Het kan allemaal anders, maar de wil tot verandering moet wel aanwezig zijn. Zo niet, dan blijft het altijd een heet hangijzer.