zaterdag, december 21, 2002

Geldautomaten

In Nederland is men bijna verplicht geld op te nemen door middel van een geldautomaat. De banken wensen voor kleine geldbedragen geen balieservice te verlenen. Daarbij worden er vele kantoren wegens bezuinigingen gesloten. Vooral ouderen zijn hiervan de dupe. Een groot deel van deze groep wil of is niet in staat geld te pinnen.

Velen voelen zich onveilig en daarbij zijn er ook grote groepen die hiertoe door een handicap niet in staat zijn. De klanten van de banken in het algemeen, maar de ouderen in het bijzonder hebben forse kritiek op het dwingende pinbeleid en de afname van de persoonlijke service. Het zijn vooral de ouderen, trouwe klanten, die zich terecht in de steek gelaten voelen.

De banken kunnen dit gemis enigszins opvangen door ook betaalautomaten in het kantoor van de bank te plaatsen. Indien er dan toch moeilijkheden zijn dan kan het baliepersoneel alsnog helpen. Een bank denkt door beveiliging terecht aan de veiligheid van het personeel, maar de klant mag ook wel beschermd worden. De banken moeten weer service gericht gaan denken. Zij beheren het vele geld van hun klanten en hierdoor zijn zij in staat winst te maken.
G.P.Beek