zaterdag, juni 04, 2005

Kiezen van een ander energiebedrijf

Consumenten hebben vanaf 1 juli 2004 de mogelijkheid te veranderen van energiebedrijf. Weinigen hebben deze stap gezet. Volgens de Dienst Uitvoering en Toezicht Energie die de energiemarkt controleert hebben slechts 8 procent van de Nederlandse huishoudens gewisseld van elektriciteitsleverancier en ter zake van aardgas slechts 5%.

Er zijn meerdere redenen waarom de consument de kat uit de boom kijkt. De administraties van energiebedrijven lopen achter en daarnaast kost het vaak veel moeite en kosten om daadwerkelijk van leverancier te verhuizen. Het een en ander is nog steeds niet goed geregeld.

Tenslotte een zeer belangrijk argument is ook, dat de tarieven en voorwaarden van de diverse aanbieders moeilijk te vergelijken zijn. De onafhankelijke organisaties slagen er niet in om het vergelijkingsmateriaal compleet te krijgen. Het toezichtorgaan heeft de energieleveranciers daarom aangemaand betere en volledige informatie te verstrekken. Het is te hopen, dat het wel gebeurt. Wanneer alles bij het oude blijft is er van marktwerking echt geen sprake. De consument kan dan zeker vrezen, dat alles alleen maar duurder wordt.
G.P.Beek

donderdag, juni 02, 2005

Ziektekosten

De mogelijkheid om geld van de belasting terug te krijgen voor gemaakte ziektekosten is door de ouderenorganisaties al herhaaldelijk naar voren gebracht. Onbekendheid of schroom leidt er vaak toe dat ouderen, gehandicapten en chronisch zieken hier geen geen van maken. Hopelijk brengt de aandacht die een landelijk ochtenblad aan dit onderwerp gaf een verandering en besluiten velen alsnog een T-biljet in te vullen. Daarbij kunnen zowel leden als niet-leden een beroep doen op de hulp van invullers van plaatselijke ouderenbonden.
G.P. Beek
De gemeentelijke begroting

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek hebben de gemeenten in de afgelopen jaren meer belasting opgehaald dan begroot was. De meeropbrengst kan vooral worden toegerekend aan de Onroerende zaakbelasting en de bouwleges. Door de meevallers zijn de gemeentelijke in komsten sinds 2000 met bijna 1,3 miljard euro toegenomen tot € 6,8 miljard in 2003.

Voor dit jaar stijgen de belastingontvangsten tot 7.3 miljard euro. Het geeft alleen maar aan, dat de burger te veel aan gemeentelijke belastingen betaalt. Vooral de toename van de OZB en de bouwleges geeft het nodige te denken. De weerzin tegen de OZB is voldoende bekend en de stijging van de bouwleges is alleen maar een teken, dat o.a.van sociale bouw heden ten dage geen sprake meer kan zijn. De grondprijzen rijzen de pan uit.

Het wordt inderdaad tijd, dat er paal perk gesteld wordt aan het onbeperkt belasting heffen van de gemeentes. Afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB is ten ene male beslist onvoldoende.
G.P.Beek
Afschaffing hondenbelasting

De VVD heeft de aanval geopend op de hondenbelasting. Men kan zich terecht afvragen of deze belasting van deze tijd is. Voor een ander huisdier bestaat geen belastingplicht. De honden zijn zeer gemakkelijk op te sporen in tegenstelling tot andere dieren. Deze belasting is zeer zeker bedoeld om gemeentelijke begrotingen sluitend te maken.

Alleen de kreet spekken van de gemeentekassen klinkt in de mond van de VVD vertegenwoordigster wel erg theatraal. Dezelfde partij is er mede schuldig aan, dat de minderbedeelde aan de rand van afgrond verkeert. Hij is volledig uitgemolken en heeft de staatskas stevig gespekt. Ook de gemeenten zijn beknot waardoor de burger nog meer lasten op zijn bordje kreeg. Het is dus goedkoop scoren om te pleiten voor afschaffing van de hondenbelasting.
G.P.Beek