zaterdag, juni 15, 2002

Kosten van levensonderhoud

De kosten van het levensonderhoud zijn duurder geworden na invoering van de euro. De consument klaagde er reeds geruime tijd over. De overheid was doof voor deze klachten en deed of er niets aan de hand was. Onder druk van de publieke opinie wordt er van regeringszijde een onderzoek ingesteld naar onregelmatige prijsverhogingen. Vooral de horecasector en de cd-handel liggen onder vuur. Ook vele gemeenten in Nederland hebben de invoering aangegrepen om hun parkeertarieven drastisch te verhogen. Vooral dit laatste is een zeer slecht voorbeeld.

De consumentenbond heeft de minister van financiën gevraagd een prijsstop in te stellen, maar dit is van de hand gewezen. Een prijsstop is namelijk een paardenmiddel en gaat volledig voorbij aan de vrije concurrentie. Het toverwoord is bij concurrentie zullen de prijzen automatisch dalen. Alleen indien een hele sector zich schuldig maakt aan onbehoorlijke prijsstijgingen, gaat dit beslist niet op.

Van regeringszijde had men een beter toezicht moeten houden en niet van de gedachten uitgaan, dat alles wel gladjes zou verlopen. Het is te hopen, dat men toch de sectoren die zich schuldig maakten aan misbruik alsnog terechtwijst. In de toekomst zal beter op prijsverhogingen gelet moeten worden.

G.P.Beek

donderdag, juni 13, 2002

De problemen rond het autorijden

De gezondheidsraad geeft het advies de medische keuring voor het behoudt van het rijbewijs te verlagen van 70 naar 60 jaar. De leeftijdsgrens van 70 jaar is al omstreden. Een verlaging naar 60 jaar is ronduit discriminerend ten aanzien van de ouder wordende senior. De raad komt tot dit advies omdat op oudere leeftijd er gezondheidsklachten ontstaan en de reactiesnelheid vermindert.

De drie ouderenbonden vinden terecht, dat de nu voorgestelde leeftijdsgrens niet geaccepteerd kan worden. Wanneer men perse medische keuringen verplicht wilt stellen zal elke rijbewijshouder na verloop van een bepaalde periode medisch gekeurd moeten worden. Ook jongeren zijn niet altijd vrij van gezondheidsklachten.

Afgezien daarvan schijnt de rijvaardigheid van veel automobilisten te wensen overlaten. Het CBR is ervoor om het examen na 10 jaar te herhalen. Deze opstelling kan in principe wel juist zijn, maar afgezien van de rompslomp die hiermede gepaard gaat, wordt de automobilist op nieuw met kosten belast.

Het autorijden is reeds een zeer dure aangelegenheid en alles heeft meer weg van het pesten van de automobilist. Indien men van mening is, dat er een duidelijk ander beleid moet komen, zal de infrastructuur verbeterd moeten worden. Er moeten goede alternatieven komen en wel in de vorm van beter en sneller openbaar vervoer. Wanneer hierin verbetering komt, is de kans groter dat een automobilist niet de auto neemt. Dit vooral omdat de steden voor auto’s onbereikbaar worden.

Alle maatregelen, die nu genomen zijn of voorgesteld worden zijn erop gebaseerd een automobilist zo snel mogelijk uit zijn auto te krijgen, zonder hiervoor goede alternatieven aan te bieden. De auto is in opmars gekomen omdat het met dit vervoermiddel tot dusver alles beter bereikbaar was. Indien de bereikbaarheid op een andere wijze minstens even goed is, heeft men een keuze, maar nu beslist niet.

G.P.Beek

woensdag, juni 12, 2002

Afschaffing VUT regeling

De regering heeft in een eerdere fase reeds getracht oudere werknemers te stimuleren hun werkzaamheden langer uit te oefenen. Er zijn diverse regelingen bedacht, maar deze wegen niet op tegen de voordelen van vervroegde uittreding. De regering is van mening, dat de ouderen te vroeg het arbeidsproces verlaten. Een op drie Nederlanders boven 55 jaar zijn nog aan het werk. De vergrijzing slaat toe en de sociale lasten dreigen onbetaalbaar te worden.

De VUT regeling is destijds ingevoerd om ouderen in de gelegenheid te stellen hun werkzaamheden eerder dan 65 jaar te beëindigen. Velen zijn hier duidelijk aan toe. Anderen willen liever blijven doorwerken. Afschaffing van de regeling betekent het duperen van een grote groep werknemers. Het is beter de regeling flexibel te maken en de beëindiging van het dienstverband aan het individu over te laten.

De regeling was altijd zeer gunstig voor werkgevers om arbeidsplaatsen zonder gedwongen ontslagen te schrappen. Wederom wordt er volop gesaneerd en doen de werkgevers een beroep op de oudere werknemers om vervroegd uit te treden Vooral nu het economisch minder gaat is het beslist niet aan te raden om de regeling af te schaffen. Het is namelijk een betere regeling dan een WW uitkering en daarna een beroep op de bijstand te doen. Men laat hierdoor oudere werknemers in hun waarde.

G.P.Beek

maandag, juni 10, 2002

Zalmnorm voor gemeenten

De demissionair minister van financiën pleit invoering Zalmnorm voor gemeenten. Deze gemeentelijke norm moet de logische stap zijn na afschaffing van de onroerende zaakbelasting Wanneer deze belasting afgeschaft wordt, volgt er verhoging van het gemeentefonds. De huidige begrotingen van de gemeenten zijn te veel afhankelijk van de gemeentelijke belastingen.

Door een norm vast te stellen voor de gemeenten zijn deze in staat de uitgaven voor een periode van 4 jaar vast te stellen. Deze uitgaven worden dan niet meer door mee- of tegenvallers beïnvloed. Hierdoor wordt het ook niet meer noodzakelijk, dat gemeenteraden via de gemeentelijke belastingen hun uitgaven verhogen. Er komt een stabielere gemeentepolitiek.

Het voorstel is zeker het overwegen waard, omdat ook de staatshuishouding een Zalmnorm kent. Deze norm is vaak aan discussie onderhevig, maar werkt in de praktijk nog steeds. De afschaffing van de OZB is wel een heikel punt omdat het weer een te grote lastenverlaging brengt voor de rijke Nederlanders.

Immers de eigenaren/bewoners van duurdere huizen hebben meer baat bij afschaffing van deze belasting. Alleen men zal in het algemeen beslist tevreden zijn indien deze “melkkoe” verdwijnt. Te veel werden de burgers direct of indirect belast om gemeentebegrotingen sluitend te maken. Dit blijkt ook weer uit de belasting voor bedrijfspanden. Alleen om de OZB voor woningen te beperken werd deze groep extra belast. Ook de afschaffing van het woningforfait moet ook een onderdeel worden van het verdwijnen van de OZB.

G.P.Beek