vrijdag, april 21, 2006

Gemeentelijke belastingen

De ophef omtrent het heffen van precariobelasting is zeer zeker te begrijpen. Alleen het zijn niet de gemeenten die hieraan schuldig zijn. Het kabinet wist het zo goed. Men schaft het gebruikersdeel van de OZB af en de gemeenten worden slechts ten dele gecompenseerd. Er is een voorstel van de commissie Eenhoorn om de gemeentelijke belastingen te hervormen. Het houdt in, dat gemeenten opcenten op de inkomstenbelastingen kunnen heffen. De gemeenten wachten reeds een jaar op uitsluitsel, maar de minister van Binnenlandse Zaken schuift de behandeling van het voorstel steeds meer vooruit.

Dit vooruitschuiven heeft duidelijk te maken met de verkiezingen in 2007. Het kabinet is niet van plan nog voor die tijd een impopulaire belasting in te voeren. Men kan beter zijn gal spugen op de gemeentes, die de precariobelasting invoeren, althans willen invoeren. Hiermee doet men voorkomen begaan te zijn met de burgers. Alleen het zijn krokodillentranen. Dit kabinet moet de gemeentebelastingen en ook de gelden uit het gemeentefonds nader herzien er is te veel niet of slecht geregeld. Nog een belangrijk punt, de gemeente krijgt door nieuwe wetgeving ook veel doorgeschoven met name de WMO. Ook hiervoor is veel geld nodig. Dit kan niet uit een afgeknepen budget. Het Rijk dient daarvoor haar verantwoording te nemen en gelden ter beschikking te stellen.
G.P.Beek

maandag, april 17, 2006

Het zorgstelsel en preventie

Zorgverzekeraars worden in het nieuwe zorgstel ontmoedigd geld te steken in preventie.
Deze woorden zijn afkomstig van de Heer G.van Montvoort directeur bij Achemea. Hij bepleit ervoor dat de wet aangepast wordt en de mogelijkheid geschapen wordt om meerjarige polissen af te sluiten. De nieuwe zorgverzekering laat dit niet toe, omdat de klant jaarlijks kan overstappen.

Volgens genoemde directeur zullen zorgverzekeraars hierdoor minder geïnteresseerd zijn in preventie, terwijl dit wel hun streven is. Het zijn maatregelen om te voorkomen, dat verzekerden sneller ziek worden. Een voorbeeld is een cursus waarbij men geholpen om het roken te laten. Alleen men zal het niet doen omdat de concurrent er slechts baat bij zal hebben.

Het pleidooi voor meerjarige contracten vindt echter geen weerklank bij de Raad voor Volksgezondheid en zorg. Het adviesorgaan van het kabinet. Men wenst de keuze vrijheid van het jaarlijks overstappen niet te veranderen De regeling is in de wet opgenomen om de verzekeraars te dwingen op prijs te concurreren.

Alleen de vraag kan gesteld worden of dit alles wel opgaat. Uit de berichtgeving is reeds komen vast te staan, dat er door veel maatschappijen gestunt zal zijn en de prijs ervan doorberekend wordt in de premies van 2007.Er zal een drastische verhoging plaats vinden. Ook in de volgende jaren is dit te verwachten omdat de jaarlijkse klantenverwerving met veel reclamegeld gepaard zal gaan en dit door de verzekeringsnemers uiteindelijk betaald wordt. Goedkoper zal de zorg nooit meer worden, ondanks de zogenaamde marktwerking.
G.P.Beek