zaterdag, november 26, 2005

Toeslagen en subsidieregelingen

Zo langzamerhand is er overal wel een subsidieregeling of toeslag voor. Deze regelingen zijn hoofdzakelijk bedoeld om producten of diensten betaalbaar te houden. In ons land zijn te veel burgers op bedoelde regelingen aangewezen. We hebben een wet minimumloon. De inkomsten die men hieruit verkrijgt zijn wellicht voldoende om de dagelijkse boodschappen te doen.

Alleen de andere kosten zoals gas, water, licht, zorg, huur, onderwijs enz. kan zonder bepaalde toeslagen of subsidies niet betaald worden. Er is simpel gezegd geen geld voor. Mensen met lage inkomens zijn te afhankelijk geworden van dergelijke regelingen en dan nog maar niet spreken over bijzondere bijstand en andere gemeentelijke voorzieningen.

Het kan veranderd worden, maar dan zullen de minimumlonen en uitkeringen op een dusdanig niveau gebracht worden dat deze regelingen niet meer nodig zijn. Alleen men kan nu reeds met zekerheid zeggen, dat het niet gebeurt. De regering en iedereen die daar iets over te zeggen hebben, komen liever met nog meer noodverband aandragen dan de zaak grondig aan te pakken.
G.P.Beek

vrijdag, november 25, 2005

Hoge prijs voor stroom

Een grote kamermeerderheid in de tweede kamer vindt, dat minister Brinkhorst van Economische Zaken te weinig doet tegen de hogere stroomprijzen die stroomproducenten berekenen aan de consumenten. Een onderzoek heeft uitgewezen, dat procenten van elektriciteit de waarde van rechten om het broeikasgas CO2 uit te stoten doorberekenen in de prijzen.

Deze rechten zijn echter gratis verkregen, maar huishoudens worden hiervoor wel belast. Het gaat hier om bedragen van gemiddeld 11 tot 25 euro per huishouden.
Minister Brinkhorst deelt het gevoel van onrechtvaardigheid, maar gaat niet ingrijpen. De minister vreest dat door het vaststellen van maximumprijzen de producenten minder geneigd zijn tot het investeren in nieuwe installaties.

Dit geeft alleen al aan, dat de huidige grote producenten de dienst uitmaken en van een zogenaamde vrije marktwerking geen sprake is. Het laatste is ook een reden, dat de emissierechten voor een groot deel doorberekend worden. Door het vrijgeven van de markt heeft de minister van economische zaken geen enkel middel meer om hoge stroomprijzen in te perken. Er bestaat geen enkel toezicht meer en de prijzen kunnen door de producenten onderling op elkaar afgestemd worden.Kartelvorming optima forma.
G.P.Beek

dinsdag, november 22, 2005

Verlaging woonlasten

De gemeente Hilversum was wat betreft de gemeentelijke lasten in het verleden een van de duurste gemeenten van Nederland. Deze tijd is voorbij omdat andere gemeenten hun lasten aanzienlijk verhoogden en daardoor Hilversum voorbij streefden. Het huidige college heeft er veel aan gedaan om de lasten slechts met het inflatiecijfer te verhogen. Dit streven is correct tegen de burgers en geeft in ieder geval een signaal af.

Alleen nu zal men graag de vlag uitsteken omdat de lasten met het hoogste percentage van Nederland verlaagd is. Hierbij dient echter een kanttekening gemaakt te worden. De lastenverlaging komt in de eerste plaats tot stand door afschaffing van het gebruikersdeel van de Onroerende Zaakbelasting. Van regeringszijde wordt hiervoor aan de gemeenten een bedrag verstrekt. Deze regeling geldt voor de periode van 2 jaar, daarna komen er andere gemeentelijke belastingen voor in de plaats. Sigaren uit eigen doos!

De verlaging is dus tijdelijk en deze is voor de afvalstofheffing slechts voor dit jaar. De gemeente had die gelden onder zich door een overeenkomst met de Gewestelijke Afvaldienst en geeft dit terug aan de burgers. In ieder geval heeft de gemeente een positieve begroting en dat is dan ook een prettig geluid, omdat het in voorafgaande jaren anders was.
G.P.Beek