zaterdag, maart 27, 2004

Meer gemeenten in problemen bij afschaffing OZB

Wanneer het kabinet vasthoudt aan het afschaffen van de onroerende zaakbelasting voor gebruikers voor woningen komen vele gemeenten in financiële problemen. Door de huidige bezuinigingen zijn er reeds diverse gemeenten niet meer in staat de meer jarenbegrotingen rond te krijgen.

Volgens het overlegorgaan van de provincies ook wel genaamd IPO komen er nog meer gemeenten in moeilijkheden wanneer het gebruikersdeel van de OZB afgeschaft wordt.
Het is algemeen bekend, dat de OZB te vaak als sluitpost van de begroting fungeert. Indien hiervan een deel wegvalt is er direct een begrotingstekort.

Het overleg orgaan als genoemd is er een sterk voorstander van, dat de gemeenten een eigen belastinggebied krijgen. Men heeft dan de mogelijkheid een onevenwichtige verdeling uit het gemeentefonds te compenseren en tegenvallers op te vangen. De afschaffing van het gebruikersdeel zal volgens de IPO ertoe leiden, dat te veel gemeenten onder toezicht gesteld moeten worden en een artikel 12 status verkrijgen.

Dit wensen de provincies, als eventuele toezichthouders, te voorkomen. Men vraagt het kabinet bij afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB hiervoor een financiële compensatie of een goede vervanging. Het probleem zal dus uiteindelijk toch op het bordje van de burger vallen. De roep om o.a. de gemeentelijke belastingen te stabiliseren zal dan ook niet verwoord worden.
G.P.Beek


Meer gemeenten in problemen bij afschaffing OZB

Wanneer het kabinet vasthoudt aan het afschaffen van de onroerende zaakbelasting voor gebruikers voor woningen komen vele gemeenten in financiële problemen. Door de huidige bezuinigingen zijn er reeds diverse gemeenten niet meer in staat de meer jarenbegrotingen rond te krijgen.

Volgens het overlegorgaan van de provincies ook wel genaamd IPO komen er nog meer gemeenten in moeilijkheden wanneer het gebruikersdeel van de OZB afgeschaft wordt.
Het is algemeen bekend, dat de OZB te vaak als sluitpost van de begroting fungeert. Indien hiervan een deel wegvalt is er direct een begrotingstekort.

Het overleg orgaan als genoemd is er een sterk voorstander van, dat de gemeenten een eigen belastinggebied krijgen. Men heeft dan de mogelijkheid een onevenwichtige verdeling uit het gemeentefonds te compenseren en tegenvallers op te vangen. De afschaffing van het gebruikersdeel zal volgens de IPO ertoe leiden, dat te veel gemeenten onder toezicht gesteld moeten worden en een artikel 12 status verkrijgen.

Dit wensen de provincies, als eventuele toezichthouders, te voorkomen. Men vraagt het kabinet bij afschaffing van het gebruikersdeel van de OZB hiervoor een financiële compensatie of een goede vervanging. Het probleem zal dus uiteindelijk toch op het bordje van de burger vallen. De roep om o.a. de gemeentelijke belastingen te stabiliseren zal dan ook niet verwoord worden.
G.P.Beek


donderdag, maart 25, 2004

De teruggaaf voor ziekenfondsverzekerden

Ziekenfondsverzekerden die vanaf 2005 minder dan 250 euro per jaar aan zorgkosten maken, krijgen het resterende bedrag aan het eind van het jaar teruggestort. Deze regeling komt in de plaats van het voorgenomen eigen risico. De maandelijkse premie gaat naar verwachting met 5,25 euro omhoog. Deze regeling moet de ziekenfondsverzekerde stimuleren zo weinig mogelijk van de zorg gebruik te maken. Ook een bezoek aan de huisarts is in de nieuwe regeling opgenomen.

De toegang tot de zorg heeft de drempels waarvoor gevreesd werd. Vooral ouderen en chronisch zieken worden zwaar de dupe van deze nieuwe regeling. Immers door hun gebreken zijn zij genoodzaakt de huisarts en medicijnen te gebruiken. Zij gaan hiervoor extra betalen en zijn dus veel duurder uit.

Het eerst in te voeren eigen risico van 250 euro per jaar leverde de schatkist een besparing op van 200 miljoen euro. De nu voorgestelde regeling gaat uit van het tweevoudige. Het geeft alleen maar aan, dat er weer een aanzienlijke lastenverhoging is voor de minst draagkrachtigen van de samenleving. Dit feit en de verslechtering van de gezondheidszorg in het algemeen is een duidelijk signaal, dat ons land een status van een derde wereldland krijgt. De verschillen tussen rijk en arm worden steeds groter.
G.P.Beek