vrijdag, oktober 06, 2006

Nieuwe WW-uitkering

De nieuwe WW-uitkering is aanzienlijk ingekort. Er was een maximum uitkeringsduur van 5 jaar en deze is teruggebracht tot 3 jaar en 2 maanden. De uitkering zelf is de eerste 2 maanden 75% van het laatst verdiende loon en daarna 70%. Door de WW te versoberen wenst men werkelozen te prikkelen sneller werk te vinden. De vraag kan evenwel gesteld worden of oudere werklozen hiertoe in staat zullen zijn. Immers men doet wel voorkomen, dat er voor een ieder werk is, maar dat is echt een utopie. Werknemers van 45 jaar hebben reeds de grootste moeite op opnieuw aan de slag te gaan. Dit houdt in, dat groep 50 plussers bijna nagenoeg kansloos zijn.

Na afloop van de WW uitkering kan men aankloppen bij de gemeente voor een bijstandsuitkering. Alleen ook die uitkering wordt niet zomaar verstrekt omdat men te maken krijgt met de Wet Werk en Inkomen. De regels zijn dus aanmerkelijk aangescherpt. Indien o.a. een partner van een werkeloze inkomen heeft en of er is sprake van een eigen huis, dan behoeft men niet voor bijstand bij de gemeente aan te kloppen.

Voor ouderen is er een andere regeling te weten Inkomensvoorziening Oudere Werklozen. Voor deze regeling geldt niet, dat eerst het eigen bezit opgegeten moet worden. Daarnaast vervalt de partner toets indien men de 60 jarige leeftijd bereikt heeft.
Alles met elkaar wordt het sociale vangnet steeds meer versoberd en komt steeds meer naar voren, dat de mensen op zichzelf aangewezen zijn en de zelfredzaamheid steeds meer naar voren komt.
G.P.Beek






http://fabradio.angelfire.com/
http://fabradio.angelfire.com/popclassicsradio.html
http://fabradio.angelfire.com/index.html
http://fabradio.angelfire.com/m.popclassicsradio.html
Ouderen met alleen AOW

De groep ouderen met alleen AOW is zeer groot. Te vaak wordt gekeken naar de senioren met een flink aanvullend pensioen. Dit is de fout die vaak gemaakt wordt. De senioren met alleen AOW hebben slechts een schamel bestaan. Wanneer voor hen geen zorg en huurtoeslag bestonden was het een diepe ellende.

Er zijn natuurlijk andere mogelijkheden, maar daar wordt m aar mondjesmaat gebruik van gemaakt. Velen van hen hebben o.a. recht op belastingteruggave in verband met gemaakte buitengewone lasten. Deze lasten kunnen zeer hoog oplopen omdat ouderen veel meer ziektekosten hebben. Senioren zijn vaak nog zeer vitaal, maar ook velen van hen hebben lichamelijke problemen. De voorzieningen hiervoor zijn zeer kostbaar en worden vaak niet of volledig door een zorgverzekeraar vergoed. Ook die kosten moeten betaald worden van de AOW uitkering.

Zoals gesteld belastingteruggave is al een heikel punt, laat staan een beroep doen op bijzondere bijstand. Voor dit laatste zijn te veel obstakels. Er wordt te veel gevraagd en men wenst niet alles bloot te geven. Een intensieve samenwerking tussen de belastingen en de gemeente kan hierin verandering brengen. De belastingdienst kan gegevens aanreiken waaruit, dat iemand recht heeft op bijzondere bijstand. Deze mogelijkheid moet uitgebreid worden ook tot bijstandsgerechtigden en chronisch zieken. Er bestaat echt nog armoede en niet alleen bij ouderen met alleen AOW.
G.P.Beek

maandag, oktober 02, 2006

No-claim

Wederom staat de no-claim in de zorg ter discussie. Uit berekeningen van het Centraal Plan Bureau kan worden vastgesteld, dat de regeling niet effectief is en in feite beter direct kan verdwijnen. De oppositie en in mindere mate het CDA zijn deze mening ook toegedaan. Alleen het stuit op bezwaren van minister Hoogervorst. Deze minister van Volksgezondheid wenst zijn geesteskind volledig in tact te houden. Hij stelt, dat een snelle afschaffing van de regeling onmogelijk is.

Deze bewering is echter in strijd met een uitspraak van de voorzitter van Zorgverzekeraars, de partijgenoot van de minister de Heer Wiegel. Indien de politiek zou besluiten de regeling af te schaffen dan kan dat alsnog gebeuren en wel voor 10 oktober 2006. Het is dus niet zo, dat de zorgverzekeraars door afschaffing met 2007 in problemen komen. Men is bereid de reeds gedrukte folders aan te passen.

De minister geeft te kennen, dat er voor genoemde datum geen wetswijziging kan plaatsvinden. Ook dit behoeft geen bezwaar te zijn, indien het kabinet het wetsvoorstel voor de aangehaalde datum naar de Kamer stuurt en er een duidelijke kamermeerderheid het voornemen steunt.

Het geeft dus aan, dat de minister nog wel mogelijkheden heeft. Alleen dit niet wenst en slechts akkoord gaat bij een andere vorm van eigen betalingen. De hele regeling is slechts kostenverhogend voor ouderen, gehandicapten en chronisch zieken en daarnaast een zeer grote administratieve rompslomp. Afschaffing op korte termijn is danook nadrukkelijk gewenst en niet zoals het laat aanzien in 2008.
G.P.Beek






http://fabradio.angelfire.com/
http://fabradio.angelfire.com/popclassicsradio.html
http://fabradio.angelfire.com/index.html
http://fabradio.angelfire.com/m.popclassicsradio.html