zaterdag, juni 29, 2002

Afschaffing OZB

De coalitiepartijen hebben in het regeerakkoord vastgelegd, dat de OZB verdwijnt. Huurders en huiseigenaren behoeven geen belasting te betalen aan de gemeenten, waarin zij wonen. Op zich is dit een winstpunt, omdat de huiseigenaren te veel als melkkoe gebruikt werden. Vaak te pas en te onpas verhoogden de gemeenten de onroerende zaakbelasting.

Deze willekeur verdwijnt. De burger krijgt dit voordeeltje niet voor niets omdat de algemene heffingskorting drastisch verlaagd wordt. Het wordt weer het presenteren van een sigaar uit eigen doos.

De afschaffing is een duidelijke overwinning voor de VVD. Immers uitkeringsgerechtigden waren vaak vrij gesteld van gemeentelijke belastingen en deze vrijstelling wordt hiermede te niet gedaan.

Het had de VVD gesierd indien men buiten de afschaffing van deze belasting, ook het woningforfait aangepakt hadden. Dit wordt nu maar ten dele gedaan, omdat degenen die de hypotheek afgelost hebben, geen woningforfait meer betalen.

Het afschaffen van het volledige woningforfait in combinatie met minder hypotheekaftrek was een betere optie geweest. Nu worden de woningbezitters toch nog geconfronteerd met de waardestijging van hun huis in de toekomst. Tenslotte kan men zich ook afvragen wat er met de waterschaplasten gebeurt. Deze worden voor de particuliere huizenbezitter en huurder ook afgeleid van de onroerende zaakbelasting.

G.P.Beek

vrijdag, juni 28, 2002

Het probleem rond de files

Het rekeningrijden zou ingevoerd worden om het fileverkeer tegen te gaan. Deze vorm van belasting is terecht de prullenbak ingegaan, omdat er sprake was van rechtsongelijkheid. Slechts mensen in de randstad zouden genoodzaakt zijn voor deze belasting te betalen. De belastingrechtspraak verbiedt dit. De nieuwe coalitie heeft ingezet voor meer asfalt. Ook hierbij kunnen vraagtekens gezet worden. Het lost tijdelijk iets op. Alleen op de lange duur werkt dit onvoldoende.

De oplossing van het fileprobleem is nog ver weg. Er ligt ook weer een voorstel van de Heer Westerterp om een nieuw wegennet op palen aan te leggen. Dit wegennet komt boven het bestaande. Deze wegen komen in particuliere handen, waarvoor tol betaald wordt. Om filevrij te rijden moet er derhalve betaald worden. Nederland is in feite uit het bekende jasje gegroeid, er zijn te veel auto’s..

De vele oplossingen die nu en in het verleden aangedragen zijn, hebben hieraan niets veranderd. We zijn te veel bezig met korte termijn politiek. Men moet zo spoedig mogelijk overgaan tot verbetering en uitbreiding van het openbaar vervoer. Alleen wanneer dit sterk verbeterd wordt kan het fileprobleem opgelost worden. De automobilist moet een duidelijke keuze kunnen doen. Of men gaat voor goed en betaalbaar openbaar vervoer, of er wordt extra betaald om met de auto een bepaalde bestemming te bereiken.

Het aanleggen van” nieuwe” betaalwegen is een oplossing, maar deze optie alleen is niet voldoende om het fileprobleem aan te pakken. Het geeft aan bepaalde personen een uitzonderingspositie, terwijl de rest toch met het fileprobleem te kampen heeft. Goed openbaar vervoer is het beste alternatief.

G.P.Beek