vrijdag, maart 31, 2006

Minister Zalm en de OZB

De oproep van Minister Zalm om gemeentelijke aanslag van de OZB niet te betalen, heeft een geducht staartje gekregen. De Heer Zalm heeft tijdens de bewuste televisie-uitzending weloverwogen verkeerde cijfers genoemd. Niet zijn ambtenaren, maar de minister zelf zat fout met de beschuldiging dat gemeenten te hoge OZB-tarieven in rekening brachten. De ambtenaren van zijn departement hadden hebben wel gewaarschuwd en geadviseerd voorzichtig te zijn met uitlatingen over de onroerende zaakbelasting.

Zoals bekend wenst de minister algehele afschaffing van deze belasting. Het gebruikersdeel is reeds afgeschaft en de volgende stap moet zijn het deel voor de huiseigenaren. Dit laatste is belangrijk voor hem, omdat zijn kiezers zich onder deze groep bevinden. Vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen was het dus een goede gelegenheid.

Alleen het probleem was, dat het niet met feiten onderbouwd kon worden en de bewindsman direct weer zijn uitlatingen herriep. Het kwalijke van de zaak was, dat de Heer Zalm een advies gaf, wat niet uitvoerbaar was. Wanneer iets formeels niet klopt, dient men eerst bezwaar te maken en dit bezwaarschrift af te wachten. De oproep tot niet betalen van een aanslag sloeg nergens op. Zeker als minister van Financiën had hij een dergelijke uitspraak nooit mogen doen.
G.P.Beek

donderdag, maart 30, 2006

No claimregeling

Ruim de helft van de mensen die vorig jaar ziekenfondsverzekerden waren, krijgen geen cent No claim terug. Zij hebben te veel zorg gebruikt en worden financieel hiervoor gestraft. Dit blijkt uit gegevens verstrekt door de zorgverzekeraars. Het zijn vooral ouderen en chronisch zieken die de dupe worden. Bij het instellen van de regeling was men reeds met deze feiten bekend. De regering en met name de Minister Hoogervorst was een groot voorstander van het invoeren van deze No claimregeling. De bedoeling ervan was zorgvuldiger om te gaan met zorg.

Alleen ouderen en chronisch zieken hebben geen enkele keus. Zij zijn wel genoodzaakt vaker dan normaal een beroep te doen op zorgverlening. De gehele regeling is feitelijk een gedrocht wat niet in de zorgwet thuishoort. Het is veel beter om de regeling te schrappen, immers er worden geen kosten bespaart.

Vooral op administratief gebied worden er juist zeer veel kosten gemaakt. Dit blijkt uit de papieren toevloed, die aan alle voormalige ziekenfondsverzekerden toegezonden is. De zorgverzekeraars hebben er nogmaals op aangedrongen de regeling te laten vervallen. Het nieuwe zorgstelsel draagt er mede toe bij, dat het bijhouden van de no-claimregeling nog duurder wordt. Ter vermijding van deze administratieve rompslomp en een beetje eerlijkheid ten aanzien van een zeer grote groep burgers zal het de regering sieren de regeling af te schaffen.
G.P.Beek
Zieke werknemers

Tijdens ziekte is ontslag niet mogelijk. Alleen wanneer een werknemer zich arbeidsgeschikt meldt zijn vaak de problemen niet van de lucht. De werkgever heeft de plicht een werknemer weer te reïntegreren en dan komt er maar al te vaak een conflict over passend vervangend werk. Veel werkgevers maken er alsdan gebruik van de dienstbetrekking te beëindigen.

De nieuw ingevoerde wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen, de opvolger van de WAO, komt hierdoor onder zware druk. Arbeiders die minder dan 35% ongeschikt zijn, blijven bij hun werkgever in dienst en wanneer dit het breekpunt wordt, faalt de genoemde Wet. Dit staat ook haaks op het regeringsbeleid.

De werkgever in kwestie maakt misbruik van een ongelijke situatie. Het kabinet had dit bij de invoering van de wetgeving kunnen verwachten. Het is dan ook noodzakelijk alles te heroverwegen en de wet op bepaalde punten aan te passen. De werkgever heeft de plicht tot reïntegratie, wat niet mag inhouden een ontslag.
G.P.Beek