vrijdag, oktober 03, 2003

Senioren leveren veel van hun inkomen in.

De nu bekend geworden bezuinigingsmaatregelen van de regering zullen duidelijk voelbaar zijn bij de groep senioren, die uitsluitend leven van een AOW uitkering. Ook mensen met daarboven een klein pensioentje zullen volgend jaar een half maandinkomen extra kwijt zijn .

De eigenbijdrage voor medicijnen, het schrappen van vergoedingen van controles bij de tandarts en de behandeling van de fysiotherapeut stelt vele ouderen voor financiƫle problemen. Deze problemen worden nog groter indien hij of zij huishoudelijke hulp nodig heeft. Ook de extra lasten hieraan verbonden komen niet meer vergoeding in aanmerking. Zelfstandig blijven wonen is voor velen dan niet meer een haalbare zaak en zal men zijn toevlucht moeten nemen tot een verzorgingstehuis. Ook dit wordt kostbaar omdat de eigen bijdrage ingevolge ABWZ aanmerkelijk verhoogd wordt.

De regering stelt bij haar maatregelen, dat de zwakkeren ontzien worden en via een belastingmaatregel gecompenseerd worden. Allereerst moeten de kosten door de betrokkene voorgeschoten worden en de compensatiemaatregel is een bedrag van 100 euro. Dus deze regeling slaat nergens op. De samenwerkende ouderenorganisaties hebben dan ook heftig geprotesteerd tegen de aangekondigde maatregelen.

Dit is zeer terecht omdat in 2003 de nominale kosten van het ziekenfonds reeds drastisch verhoogd zijn en in 2005 een eigen risico van 200 euro ingevoerd wordt. De afbraak van ons sociale stelsel neemt definitieve vormen aan en dit onder het mom, dat een ieder een eigen verantwoording heeft. Alleen indien men geen geld te besteden heeft is het moeilijk om dit alles uit eigen zak te betalen.
G.P.Beek

woensdag, oktober 01, 2003

De gekozen burgemeester.

Met ingang van 2006 wordt de burgemeester van een gemeente rechtstreeks door de burgers gekozen. Deze staatsrechtelijke vernieuwing wordt waarschijnlijk een kostbare geschiedenis. Immers de huidige burgemeesters zullen uit het ambt ontslagen worden. Wat inhoudt, dat er behoorlijke wachtgelden uitgekeerd moeten worden. Het tijdsbestek van 3 jaar heeft dan ook financiƫle gevolgen.

Minister de Graaf, die namens zijn partij DD 66 dit stokpaardje doordrukt heeft ook erkend, dat er enige miljoenen euro’s hiermede gepaard gaan. In een tijd van bezuiniging is dit feitelijk niet te verantwoorden. Afgezien daarvan is het rechtstreeks kiezen door de burgers wel een dwingende noodzaak. De burgemeester die men op het oog heeft is zeker partij gebonden, waarbij dus een stabiele factor in het college van Burgemeester en Wethouders vervalt. Daarbij komt nog, dat de kiezer de burgemeester niet kan beoordelen op zijn of haar bekwaamheden als bestuurder.

Het is beter de burgemeester als men toch een gekozen burgemeester wenst, deze te laten kiezen door de gemeenteraad. De raadslieden zijn reeds door de bevolking gekozen en dan wordt indirect de burgemeester gekozen. Deze gang van zaken kan ook worden toegepast bij de commissaris der Koningin. Immers, die is voorzitter van het college van Gedupeerde Staten en de afgevaardigden in Staten kunnen dan de commissaris van de Koningin aanwijzen. Met deze maatregelen is het mogelijk staatsrechtelijke vernieuwingen in te voeren.

Mocht dit niet mogelijk zijn, dan moet men in ieder geval niet overgaan tot rechtstreekse verkiezingen van de burgemeester en de commissaris van de Koningin. De kiezer kan hiervoor te weinig inbrengen, omdat het gaat om meer dan politieke belangen.
G.P.Beek
Woning betaalbaar door variant op erfpacht

Een groep woningcorporaties heeft een plan gepresenteerd, waarbij het mogelijk wordt de aanschaf van een koophuis goedkoper te maken. Een deel van het huizenbestand van de deelnemende woningcorporaties wordt verkocht, met dien verstande dat de grond in eigendom blijft toebehoren aan de betreffende corporatie.

Met deze variant op erfpacht is men in staat de huizen 20 tot 30 procent goedkoper te verkopen. De nieuwe regeling is vooral bedoeld om de doorstroming van huizen te bevorderen en niet in de laatste plaats starters de gelegenheid te geven een eigen woning te bemachtigen.

De grond wordt dus gehuurd en is fiscaal aftrek. De huur begint het eerste jaar op nul en loopt vervolgens op. Volgens de corporaties bestaat er een groot verschil tussen deze huur en de reeds bestaande erfpacht. Erfpacht wordt door gemeenten gebruikt om geld bij de bewoners weg te halen en bij deze vorm van huur is de bedoeling, dat bewoners voldoende geld hebben.

Dit laatste is een erg mooi streven, maar de grondhuur zal toch in de loop der jaren oplopen en evenals de erfpacht een behoorlijke kostenpost worden. Immers overal hangt een prijskaartje aan. Het is in ieder geval goed, dat starters die op de huidige woningmarkt niet terecht kunnen, toch weer een mogelijkheid krijgen op een eigen woning.
G.P.Beek