vrijdag, juni 21, 2002

Nieuwe belastingstelsel ongunstig voor huizen bezitters

Bij de invoering van het belastingstelsel gaf de regering de verzekering, dat iedereen erop vooruit zou gaan. Dit blijkt niet het geval te zijn. Voor de gemiddelde huizenbezitter blijkt het nadelig uit te pakken. De Westland Utrecht Hypotheekbank heeft dit berekend aan de hoogte van het maandinkomen en de hypotheeklasten. In plaats van een vooruitgang heeft men een achteruitgang geconstateerd.

Het fiscaal voordeel is verminderd door de verlaging van de loon- en inkomstenbelasting. Daar tegenover staat de verhoging van de BTW en de hogere ecotaks kosten.
Een huurder heeft geen last van verminderde renteaftrek en heeft bij een zelfde maandinkomen wel een netto voordeel en is dan ook beter af, dan de huizenbezitter.

Doordat de gemiddelde huizenprijs fors gestegen is, wordt het o.a. voor starters steeds moeilijker om aan woningen te komen. Ook de hypotheekrente vertoont een stijgende lijn. Hierdoor is er veel minder doorstroming van goedkopere naar duurdere woningen.

Een daling van de huizenprijzen zit niet in het verschiet omdat de Nederlandse bevolking groeit, zeer snel groeit, waardoor meer vraag en het bouwprogramma stagneert. Dit geeft geen vrolijk beeld en moet een waarschuwing zijn aan de toekomstige regering om maatregelen te treffen, mede gezien haar beloften aan de burgers.

G.P.Beek

Zorgstelsel

De coalitiepartners zijn het eens geworden over de hoofdpunten van een basisverzekering.
Deze verzekering is vooral erg gunstig voor degene die momenteel particulier verzekerd zijn.
Het komt o.a. door het feit, dat de tandarts in het basispakket opgenomen is en deze verzekering veel minder kost dan de huidige particuliere verzekering. De nieuwe verzekering wordt voor iedereen gelijk.

Men betaalt een vast bedrag. Het inkomensafhankelijke vervalt. Hierdoor worden vooral de lagere inkomens zwaar belast. Om deze grote groep van mensen niet te veel inkomen achteruit te laten gaan komt er een zorgtoeslag. Deze zorgtoeslag is echter te weinig om het verschil met de huidige ziekenfondspremie te overbruggen.

Het stelsel is dan ook uitermate gunstig voor hogere inkomens en slecht voor o.a. uitkeringsgerechtigden. De coalitiepartijen hebben dan ook weinig oog voor de sociale aspecten en denken slechts aan de eigen achterban. Gezinnen met kinderen gaan er behoorlijk op vooruit. Een streven van het CDA. Tenslotte wordt het een vaste premie, een stokpaardje van de VVD. Burgers die moeten leven van een minimum inkomen leveren uitdrukkelijk in.

Het nieuwe stelsel gaat minimaal twee tot 3 miljard euro kosten. Dit geld moet elders bezuinigd worden, maar had beter direct naar de gezondheidszorg kunnen gaan om de thans gerezen problemen naar behoren op te lossen.

G.P.Beek

donderdag, juni 20, 2002

De grondmarkt

In Nederland is de grond schaars. Vooral de bouwgrond is duur. De markt voor deze grond is voor de consument uiterst schimmig. Het is een spel tussen gemeenten, beleggers, projectontwikkelaars, woningcorporaties en bouwondernemingen. Het resultaat wat hieruit volgt is dat de grondprijs veel hoger is dan de prijs van de ruwe bouwgrond. Per bouwkavel wordt dan ook zeer veel door grondeigenaar verdiend. In veruit de meeste gevallen is de gemeente eigenaar van de grond.

Door een bepaalde koppeling zijn de grondprijzen zeer sterk gestegen. Veel gemeenten stellen de prijs van de grond vast aan de hand van de uiteindelijke marktwaarde van de woning. Het bedrag dat overblijft van verkoopprijs na aftrek van de bouw en de overige kosten is de prijs voor de grondprijs per kavel.

Hoe hoger de verkoopprijs van de woning is, des te meer ontvangt de gemeente voor de grond. Vooral hierdoor zijn vele aspirant-kopers van duurdere woningen afgevallen. De duurdere woningen zijn hierdoor niet verkoopbaar geworden. Ook omdat er geen extra kwaliteit tegenover staat. Hierdoor stagneert in feite de gehele nieuwbouw.

Er bestaat geen gelegenheid meer om door te stromen. Het is dan ook te hopen, dat de nieuwe regering andere regels gaat instellen voor de verkoop van bouwgronden.
Een verbetering van het toezicht kan wellicht leiden tot een mogelijk verruiming van de woningbouw.

G.P.Beek

woensdag, juni 19, 2002

De huizenprijzen

Over dit onderwerp is reeds veel geschreven. Vooral de laatste tijd geeft iedereen zijn mening. Het onderwerp werd o.a. besproken door enkele accountants, de president van de Nederlandse bank en de demissionair minister president. Een ieder gaf op zijn beurt te kennen, dat de klad zou komen in de huizenmarkt. Er werd gesproken over een aanzienlijke daling van de koopprijzen.

De makelaars op het gebied van onroerende zaken geven echter een andere visie. Volgens die groep is er meer sprake van een rustige marktsituatie. De markt is anders dan in 1998 en 1999. In die jaren werden de huizen zeer snel verkocht. Zij gingen bij wijze van spreken als warme broodjes over de toonbank. De prijzen stegen enorm en juist door deze sterke stijging is er meer stabiliteit opgetreden.

De koper krijgt eindelijk weer voldoende gelegenheid over de aankoop van een huis na te denken. De verkopende partij dient er rekening mede te houden, dat het huis langer in de verkoop blijft. Er moet meer voor gedaan worden. De extra moeite, die getroost moet worden om een huis te verkopen geeft niet direct aan, dat er in het geheel geen vraag is.

Een recessie als in de jaren tussen 1979 en 1985 is niet te verwachten. Dit komt mede omdat de hypotheekrente nu weliswaar vrij hoog is, maar zeker niet onbetaalbaar. In de jaren als eerder genoemd was dit geheel anders. De hypotheekrente zal nooit meer zo hoog worden, omdat er thans sprake is van een rente na Europese maatstaven. De rente wordt vastgesteld door de Centrale Europese Bank. De geldmarkt is veel groter dan vroeger.

Vooral de goedkopere woningen zullen redelijk snel van eigenaar wisselen. Met de duurdere woningen ligt dit duidelijk moeilijker, maar er is geen reden voor paniek.

G.P.Beek