zaterdag, mei 04, 2002

Het klimaat

Er wordt door velen gesteld, dat het klimaat door toedoen van de mensen verandert. Volgens diverse geleerden is dit beslist niet geval. De klimaatverandering is echter”big business” geworden. Door toedoen van bepaalde groepen wordt de regering gedwongen maatregelen te nemen. Dit doet de overheid met graagte door heffingen op te leggen.
De huidige klimaatsverandering is geen buitengewoon verschijnsel. Het metrologisch klimaat verandert niet door de mens, maar door de natuur zelf.

De doemdenkers doen geloven, dat door het broeikaseffect de leefbaarheid van de aarde in gevaar komt. Dit effect komt volgens hen vooral door de uitstoot van Co2. Geleerden die dit onderzocht hebben komen tot een geheel andere conclusie. Het broeikaseffect is normaal en noodzakelijk voor de leefbaarheid. Het tempert de instraling van de zon overdag en de uitstraling ’s nachts. Co2 levert volgens deze groep geen gevaar op. Deze zienswijze geeft slechts aan, dat men van het klimaat slechts een financiële kwestie maakt, die nadrukkelijk de portemonnee van de burgers raakt.

G.P.Beek

vrijdag, mei 03, 2002

Armoedeval

Over dit onderwerp is reeds vaak geschreven, maar er is nog steeds geen oplossing voor het probleem. Wat is er nu aan de hand. Arme huishoudens zijn de afgelopen jaren vaak beter uit met een uitkering dan een baan. Dit is in feite te zot van woorden. Uitkeringsgerechtigden kunnen veelal een beroep doen op kwijtscheldingen en bijzondere bijstand. Deze kwijtschelding bestaat uit de belastingen die gemeente en de waterschappen opleggen. Door bijzondere bijstand is het mogelijk duurdere huishoudelijke goederen aan te schaffen.

Het is vrij logisch, dat bijstandsgezinnen gesteund worden. Alleen dient de overheid ook oog te hebben voor de situatie, die ontstaat indien men een baan aanvaardt tegen het minimumloon of een bedrag dat daar iets boven ligt. Ook die categorie zou moet terug kunnen grijpen op vrijstelling van belasting enz. Dit is een spiraalgedrag wat feitelijk tegenover de rest van de burgers niet te verkopen is.

Men zal andere wegen moeten bewandelen. De uitkeringen zijn feitelijk te laag om van te leven en vandaar de aanvullingen en het verval bij aanvaarden van een baan. Het is dan ook beter de burgers een dus danig inkomen te garanderen, dat er geen beroep op kwijtschelding, subsidies en bijzondere bijstand nodig is. De gelden die uit het laatste vrijkomen, kunnen hiervoor dienen.

De afschaffing van onder andere de OZB moet voor de gehele bevolking moet mogelijk zijn. Andere gemeentelijke heffingen kunnen blijven bestaan. Ook is het noodzakelijk het aannemen van baan te stimuleren door het loon aanzienlijk hoger te maken dan een uitkering. Een armoedeval moet uit den boze zijn.

donderdag, mei 02, 2002

Looneisen

De vakbonden moeten hun looneisen miniseren en aanpassen aan de omstandigheden. De werkgeversorganisaties geven dit standpunt als hun mening. De Nederlandse concurrentiepositie loopt gevaar. De loonkosten vliegen volgens hen de pan uit. In de industrie zijn de Nederlandse lonen veel hoger dan elders in Europa.

Het houdt in, dat er voor Nederlandse producten geen afzet mogelijkheden zijn. Op de duur zullen meerdere bedrijven verdwijnen en wordt de werkgelegenheid minder.Het verplaatsen van fabrieken naar lagere loonlanden komt dan weer in beeld.
Tot dusver was de werkgelegenheid geen enkel punt. Er was een oververhitting op de arbeidsmarkt. In bepaalde sectoren zijn door gebrek aan personeel de loonkosten omhoog gegaan.

Daar tegenover staat, dat de eisen van de werknemers in het algemeen redelijk waren, zeker in het licht gezien van de exorbitante optieregelingen voor de bestuurders van vele ondernemingen. Het is echter juist te wijzen op de verslechtering van het economisch klimaat. Hoewel dit niet overdreven moet worden. Uit bepaalde onderzoeken is komen vast te staan, dat Nederland het beslist niet slecht doet. Een hoge plaats op de wereldranglijst is daarvan het bewijs.

Aanpassingen van de looneisen kunnen slechts overwogen worden, indien zowel voor werknemers als voor werkgevers de sociale lasten aangepast worden. De sociale potten zitten overvol en kunnen thans ter voorkoming van dreigende werkeloosheid aangesproken. In ieder geval heeft de werknemer recht op een duidelijke tegemoetkoming in de inflatiekosten. De overheid is dus duidelijk aan zet.
G.P.Beek
Paspoort

Er zijn te veel mensen, die melding maken van de vermissing van een paspoort of andere identiteitspapieren. Tussen 1996 en 2000 werden 435.000 paspoorten als gestolen of vermist opgegeven. Bij normaal gebruik is dit veel te veel.

De gedachte is dan ook gerechtvaardigd, dat de papieren ergens anders voor dienen. Aan de hand van een paspoort is het mogelijk een sofi-nummer te verkrijgen. Deze link moet wel gelegd worden omdat er in ons land vele illegalen wonen.

Met valse paspoorten kan men o.m bankrekeningen openen en bepaalde subsidies aanvragen. Het geeft alleen maar aan hoe aantrekkelijk het is een paspoort kwijt te raken. De Nederlandse politiek heeft nu geconstateerd, dat er iets mis is en daarom zullen verdachte personen op een lijst geplaatst worden.

Bij wijze van proef zal in een aantal gemeenten een proef gestart worden. Deze proef houdt in, dat men na 6 x gestolen of vermissing geen nieuw paspoort krijgt. Men mag dus tot 5 x toe een paspoort verduisteren. Deze gedachte is alleen al te zot voor woorden. Er moet beslist een lager maximum gelden. Tevens moet men dit gelijk voor het gehele land invoeren en niet voor een paar proefplaatsen.

De staat is eigenaar van het paspoort en de houder dient te handelen ingevolge het houderschap.
Indien de houder o.a. overlijdt is de erfgenaam verplicht het document in te leveren. Het moet dan niet te veel gevraagd zijn indien de laatstgenoemde aan de gemeenteambtenaar een afgifte bewijs vraagt. Het weigeren hiervan moet niet aan de orde zijn, maar het gebeurt wel. Hieruit blijkt dat de overheid ook in gebreke blijft met haar verplichtingen jegens de burger.
Wanneer men fraudeleuze handelingen met staatspapieren wenst te voorkomen, zal het toezicht hierop sterk moeten verbeteren.
G.P.Beek

woensdag, mei 01, 2002

Successierechten

Per 1 januari 2002 kunnen gehuwden en contractueel samenwonende partners belastingvrij van elkaar erven. Op zich lijkt dit een verbetering met de oude wetgeving. Er zijn echter adders onder het gras. De noodklok wordt al geluid. De nieuwe naderende regeling wordt vooral nadelig voor de kinderen van de erflaters. Voorheen was er een 60% regeling.

Dit houdt in, dat 60% van erfenis belast werd. Van dit belaste deel werd een tarief oplopend tot 27% aan successierechten betaald. Bij de nieuwe regeling wordt echter 100% belast, zodat de kinderen aanmerkelijk meer belasting gaan betalen.

De langstlevende partner gaat financieel er ook niet op vooruit, omdat deze de kinderen geld moet voorschieten, omdat zij wel direct successierecht betalen. Dit komt zeker tot uiting indien de woning bij testament aan de langstlevende toekomt. De kinderen krijgen dan slechts een niet opeisbare vordering. De beschikking over de woning wordt eerst verkregen nadat de langstlevende ouder overleden is.

Het wordt dus een kostbare geschiedenis en een goede regeling van te voren is zeker aan te raden. Hierbij kan gedacht worden aan schenken bij leven en de verkoop van de woning aan de kinderen.

Afgezien daarvan is de regeling ook onbillijk jegens kinderen die reeds jarenlang bij ouders hebben gewoond en deze verzorgd hebben. Zij vallen niet onder de partnerregeling, maar in tegendeel zij betalen meer successierechten dan voorheen.
G.P.Beek
Bankservice

In het rapport over de drempel geeft de Nederlandse Vereniging van Banken aan, dat de banken de oudere in kou laten staan. De toegankelijkheid en de bereikbaarheid zijn duidelijk onvoldoende. Het wordt voor ouderen en gehandicapten steeds moeilijker om geld op te nemen. De introductie van geld-en pinautomaten heeft ervoor gezorgd, dat deze groep van mensen steeds meer buiten gesloten worden. Vooral omdat er meer filialen van banken opgeheven worden.

Het is algemeen bekend, dat ouderen en gehandicapten liever niet gebruik maken van een geldautomaat. Indien dit toch moet gebeuren overheerst er een onveilig gevoel. De NVB onderkent dit, maar verwijst naar de overheid. Volgens haar komt dit door het verschralend voorzieningsniveau. Dit laatste is volkomen juist, maar daaraan werken de banken ook mee.

Indertijd had men iedereen nodig en werd er zelfs rente betaald indien men een rekening opende. Nadat men op deze wijze iedereen naar zich toe had getrokken, werden steeds voorzieningen ingetrokken of moest men daarvoor betalen.

Het sluiten van de vele kantoren heeft met geld te maken. Op deze wijze kon er gesaneerd worden en werden de banken nog meer winstgevend. De service aan het publiek werd steeds minder en vooral ouderen voelen zich in steek gelaten. Het is dan ook noodzakelijk, dat er bij de banken een mentaliteitsverandering plaats vindt.
G.P.Beek
De euro

De euro wordt van ons allemaal. Dit is de slagzin, waarmede de regering trachtte een ieder over de streep te trekken. Deze munt werd de burgers opgedrongen. In het merendeel van de Europese landen is de bevolking niet geraadpleegd. Waar dit wel gebeurde was er een duidelijke tegenzin. Het is daarom nog maar de vraag of de euro in Europa voldoet aan de gestelde verwachtingen. De munt zou sterk zijn, maar na de introductie is er slechts sprake van verval. O.a. een sterke Nederlandse gulden is ingewisseld voor een zwakke Europese munt.

De euro moet de landen van de unie meer saamhorig maken. Alleen de nationale belangen prefereren nog steeds. Door de munt zal de betaling gemakkelijker en goedkoper worden. Dit laatste is zeker niet het geval. De levensstandaard is alleen maar duurder geworden. Het bedrijfsleven en vooral de overheid zijn hier schuldig aan.

Het betalingsverkeer van het ene Europese land naar het andere blijft duur. De banken weigeren om de kosten hieraan verbonden te verlagen. Het pinnen van geld in een ander land dan het thuisland blijft een kostbare aangelegenheid. De bemoeienissen van de Eurocommissaris die de interne markt bestrijkt heeft geen resultaat opgeleverd.

Het geeft aan, dat de burgers alleen maar alles moeten slikken en hierover niets te zeggen hebben. De gedachte van een verenigd Europa is nog ver te zoeken en zal gezien de cultuurgeschillen van de diverse landen zeker nog een lange weg worden.
G.P.Beek

dinsdag, april 30, 2002

De koop en verkoop van een onroerende zaak

Het aangaan van een koopovereenkomst voor een huis of appartement is een lastige aangelegenheid. Tot op heden is het mogelijk een dergelijke overeenkomst mondeling af te sluiten. Hierin komt verandering omdat het binnenkort wettelijk verplicht wordt dit schriftelijk te doen. De mondelinge overeenkomst is tot dusverre wel rechtsgeldig, maar moeilijk aantoonbaar.

Het is dan ook beter, dat het schriftelijk vastgelegd wordt. Er zijn minimaal drie zaken die goed geregeld moeten zijn te weten: de koopprijs, de onroerende zaak en de datum van juridische levering. Het is ook van belang ontbindende voorwaarden voor de koopovereenkomst op te nemen. Het verkrijgen van voldoende financiering en het niet verkrijgen van een woonvergunning kunnen breekpunten zijn.

Bij de overdracht van een flat is het ook van belang te kijken naar de toestemming van de Vereniging van eigenaren om dit te bewonen. Wanneer een ontbindende voorwaarde van toepassing wordt, is er gelijktijdig sprake van ontbinding van de koopovereenkomst. In andere gevallen zal de overeenkomst slechts ontbonden kunnen worden indien er een schadevergoeding betaald wordt. Alleen zodra de nieuwe wet van kracht is, kan de koper ook binnen 3 dagen na ondertekening van de overeenkomst, deze ontbinden.

Veelal is de schadevergoeding reeds vastgesteld bij de koopovereenkomst. Een strijdvraag bij voorbeeld over de juridische levering kan aan de rechter voorgelegd worden, zodat deze bepaald wanneer dit plaatsvindt. Op grond van dit laatste kan dan ook niet worden afgezien van de koop en verkoop.

G.P.Beek
Gemeentelijke woonlasten

De zalmsnip is destijds ingevoerd om de woonkosten te verlagen. Deze toelage is ontoereikend. Het rijk is reeds gevraagd de tegemoetkoming mede in verband met de inflatie en de kostenstijgingen te verhogen.

De zalmsnip is feitelijk een subsidie en daarvan afhankelijk te zijn is bijzonder onprettig. De woonlasten zijn opnieuw sterk gestegen. Cijfers wijzen uit dat de gemiddelde stijging meer bedraagt dan de inflatie. Destijds hebben de gemeenten het woonforfait aangepast aan de waardestijging van de huizen. De onroerende zaakbelasting bleef hierdoor binnen de perken.

Dit is niet voldoende gebleken omdat de centrale overheid de gemeenten gekort heeft. De uitkeringen uit het gemeentefonds zijn verlaagd. Andere lasten zijn daarom door gemeenten drastisch verhoogd. De burgers zijn gestraft voor het feit, dat de huizen hoger getaxeerd werden. De willekeur van die taxaties is genoegzaam bekend.

Hieruit blijkt, dat het rijk de grootste slokop is en de burgers onnodig op kosten jaagt. Men dient de uitkeringen uit het gemeentefonds te verhogen en de gemeenten verplichten de burgers minder te belasten.

Indien de gemeentelijke belastingen alsnog aangepast worden is een beroep op een verhoging van de zalmsnip niet nodig en kan die in de toekomst afgeschaft worden. Dit als eerste stap om ook andere subsidies af te bouwen. Anders blijft het geven met de ene hand en met de andere hand nog meer terug nemen.

G.P.Beek

maandag, april 29, 2002

Welzijn wordt belangrijker

Na een periode van welvaart gaat men in de industriële landen steeds meer nadenken over het welzijn.Men ziet wel, dat materiele wensen niet altijd het belangrijkste zijn. De economische samenleving begint zich er steeds meer van bewust te worden, dat naast welvaart welzijn belangrijk is.

De vraag naar kwalitatieve verbetering van de persoonlijke omstandigheden groeit. Men wenst van de materiele ruimte gebruik te maken en wel door te genieten van de vrije tijd. De hindernissen hiervoor bestaan uit ziekte, werktijden en transporttijden.

De groei van de consumentenbestedingen zullen in de toekomst minder plaatsvinden op het gebied van huishoudelijke apparatuur en auto's, alsmede alles wat daarmede samenhangt. De uitgebrachte nieuwe producten in dit segment zijn grotendeels slechts verbeteringen. De toegevoegde waarde wordt de diensten en vrijetijdssfeer, maar dan in de luxe zin van het woord. De inkomensontwikkeling en de vermogenspositie per hoofd van de bevolking is hiervoor de basis.

Een land als Nederland bezit aan eigen woningen een bedrag van 210 miljard euro, het bezit in aandelen beloopt inmiddels reeds f 160 miljard euro en daarnaast is er nog een groot bedrag aan bank te goeden. Tenslotte heeft men veel geld om vrij te besteden. Er is dus voldoende ruimte voor uitgaven voor een gezond en langer leven.

De automatisering heeft het voordeel, dat de werktijd minder wordt en daarnaast wordt de gemiddelde mens ouder. Een reden des te meer om te kijken hoe men de vrije tijd gaat invullen en men voorts beter gaat nadenken over het welzijn.
G.P.Beek



De gezondheidszorg

Het personeelstekort in de zorg is nog steeds zeer hoog. Er kon niet geconcurreerd worden met het bedrijfsleven. Daarnaast is er in het verleden te veel gesnoeid. Hierdoor sluiten huisartsen hun deuren en hebben verpleeginstellingen een zomerstop. Dit is toch te gek van woorden.

De miljardenbijdrage heeft tot op heden geen zichtbaar resultaat opgeleverd. Het personeels tekort in de gezondheidszorg is nog steeds schrikbarend. De wachtlasten nog minstens even lang. Men heeft daarom voorgesteld om de scholing van personeel te versnellen. Het is noodzakelijk, dat hiervoor de opleidingscapaciteit voor medisch personeel vergroot wordt. Op deze wijze hoopt men op een snelle instroom van verpleegkundigen. Dit kan volgens woordvoerders alleen geschieden indien er weer extra geld ter beschikking komt.

De vraag is gerechtvaardigd of geld alleen de juiste injectie is voor de zorgsector. Er is te veel structureel fout en daarin dient nodig verandering te komen. De politiek is duidelijk schuldig aan de schrijnende toestanden, omdat men zeker in het verleden te veel gesnoeid heeft en te weinig gekeken heeft waar de knelpunten lagen.

Bij de verstrekking van nieuwe gelden moet beslist gekeken worden op welke wijze deze besteed worden. Het mag niet voorkomen, dat het weer in een bodemloze put verdwijnt. De sector zal hiervoor verantwoording moeten afleggen.

G.P. Beek
Actieve sollicitatieplicht

Naast de groep oudere werkelozen wil het kabinet ook de gedeeltelijk arbeidsongeschikten actieve sollicitatieplicht opleggen. Iedereen moet weer aan het werk. Deze slogan is gemakkelijker uitgesproken dan verwezenlijkt. Het moet mogelijk zijn ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten aan werk te helpen. Er heerst nog krapte op de arbeidsmarkt.
Alleen werkgevers zitten niet op deze groep werkzoekenden te wachten.

Er wordt bij een sollicitatie nog wel degelijk gekeken naar leeftijd en de mate van arbeidsgeschiktheid. Werkgevers willen graag jong en flexibel personeel. Deze voorkeur is nog steeds niet veranderd en het wordt dan ook een bijna onmogelijke opgave om ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikten in het arbeidsproces op te nemen. De werkgevers hebben vaak ouder personeel om wat voor reden dan ook laten afvloeien en van de groep gedeeltelijk arbeidsongeschikten is bekend, dat ook de werkgevers graag zagen dat deze groep in de WAO verdwenen.

De huidige manier van optreden van het kabinet geeft alleen maar aan, dat men geen oog heeft voor de werkelijkheid en dat velen van deze groepen genoodzaakt worden van een bijstandsuitkering te leven. Dit kan onmogelijk de bedoeling zijn omdat bijstandsgerechtigden ook weer aan het werk moeten.

Afgezien van de vraag of alle maatregelen reëel zijn moet men zich afvragen of er ook niet iets gedaan moet worden aan de riante vergoedingen van topbestuurders bij hun ontslag. Gouden handrukken dienen verleden tijd te zijn, daarbij is dan ook van belang te kijken naar de wachtgeldregelingen. Gelijke monniken gelijke kappen.

G.P.Beek

De service van banken

De bankensector is onder aanhoudende kritiek onderhevig. De dienstverlening is drastisch veranderd. Vooral ouderen voelen zich in hun hemd gezet. Door de sluiting van veel filialen ook in deze regio, wordt het steeds moeilijker om van bepaalde diensten gebruik te maken. Zelfs de Heer Zalm geeft toe, dat de dienstverlening te wensen overlaat en senioren het hiermede moeilijk hebben. Al was zijn opmerking slechts in het teken van de verkiezingen.

Er zijn wel geldautomaten om geld op te nemen, maar niet iedereen wenst dit of is hiertoe niet in staat. Voor andere transacties is het mogelijk het internet te raadplegen, maar dit is doorgaans weggelegd voor jongeren omdat die hiermede beter uit de voeten kunnen. Uitzonderingen daar gelaten. Het duidt op de behoefte om ook zaken aan de balie te regelen. .
Alleen van bankzijde wordt alleen gedacht aan geld verdienen. Op zich bestaat hier tegen geen enkel bezwaar, maar de consument is in vroegere tijden genoodzaakt geworden om een bankrekening te openen. De vele bedragen die hierdoor beschikbaar kwamen, zijn een deel van de banken.

Zij konden hierdoor de winsten aanmerkelijk opvoeren en nu laat men die klanten in de kou staan. Voor bijna iedere handeling moet er betaald worden. Zelfs de bankpasjes zijn in grote mate niet meer gratis.

Men wordt in de bankensector moe van de aanhoudende kritiek en vindt de klant te veeleisend. Dit duidt alleen maar aan, dat men die klant niet verdient. Men moet aandacht besteden aan de wensen van klant en meer service verlenen. Dit bereikt men niet door het sluiten van vestigingen.

G.P.Beek

zondag, april 28, 2002

Vrije stroommarkt

Het kabinet bekijkt de mogelijkheid of de elektriciteitsmarkt voor particulieren al in 2003 kan worden vrijgegeven. Consumenten kunnen dan in dat jaar overstappen op een andere aanbieder. Men verwacht, dat hierdoor de prijzen zullen dalen. Een platform op dit gebied bekijkt of de mogelijkheid daartoe aanwezig is.

Het is natuurlijk prettig, dat de consument minder voor energie gaat betalen, alleen de vraag is gerechtvaardigd of dit niet leidt tot capaciteitsgebrek of tot andere vervelende stoornissen. In Amerika heeft men daarmede te veel ervaring mee opgedaan. Een rapport hieromtrent geeft aan, dat in Nederland dit niet te verwachten is.

Alleen de energiebedrijven willen wel graag winst maken en dat is zeker geen onbehoorlijk gedrag, maar de zucht tot winst mag niet leiden tot problemen bij stroom en gas. Er zal gelet moeten worden op de productiecapaciteit en het onderhoud.

Het is dan ook ten zeerste geboden dat hierop toezicht wordt gehouden. Privatiseren en liberaliseren kan heilzaam werken, maar het tegenovergestelde is beslist niet uitgesloten. De regering heeft in het verleden te veel bedrijven geprivatiseerd, waarvan de wrange vruchten nog dagelijks geproefd worden.
G.P.Beek
Drinkwater

Ons drinkwater wordt steeds duurder. Dit moet logisch zijn, omdat de werkzaamheden rondom de levering van zuiver drinkwater toenemen. Er is een grote bodemvervuiling en hierdoor wordt het winnen van water steeds moeilijker. Toch betalen de Nederlanders te veel voor het drinkwater. De gemiddelde waterprijs kan bij efficiënte winning goedkoper worden. Er moet op dit gebied meer concurrentie komen. Dat is de mening van de Vereniging voor Energie, Milieu en Water.

Er zijn ook andere factoren waardoor de waterprijs te hoog is. Door verkeerde prognoses in het verleden zijn er te veel waterleidingen en rioleringen aangelegd. Het onderhoud daarvan wordt ook door consument betaald. Dus betaalt men ook voor de over capaciteit.
Doordat steeds meer bedrijven alternatieven vinden voor de watervoorziening betalen de gewone burgers ook te veel voor hun watervoorziening. De waterleidingbedrijven, waterschappen en gemeenten berekenen te hoge prijzen.

De VEMW wil nu inventariseren welke waterleveranciers in Nederland het meest efficiënt werken en een goed product leveren tegen redelijke kosten. Op basis hiervan zal de particulier in de toekomst een keuze kunnen maken. Deze keuze vrijheid wordt reeds beperkt toegepast bij de levering van elektriciteit.

Voorts moet er ook gekeken worden naar het scheiden van afval- en regenwater. Dit leidt tot besparingen, waardoor o.a. de rioolheffing verminderd kan worden. Het geeft alleen maar aan, dat met een beetje goede wil alles goedkoper kan.
G.P.Beek