zondag, november 28, 2004

Identificatieplicht

Van 1 januari 2005 geldt in ons land een identificatieplicht. Op aanvraag van het gezag moet men zich legitimeren. Hiervoor gelden de wettelijke legitimatiepapieren zoals een paspoort, rijbewijs of identificatiekaart. De pas 65 is per genoemde datum niet meer geldig en wordt dan ook afgeschaft. Vele senioren bezitten alleen een dergelijke pas en zullen nu genoodzaakt worden een van de eerder genoemde wettelijke legitimatiepapieren aan te schaffen.

De kosten hiervan bedragen ministens 30 euro, terwijl een pas 65 ongeveer de helft bedroeg. In een tijd, dat de senioren met alleen AOW of AOW met klein pensioen nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden is een dergelijke verplichting wel een dure aangelegenheid. Daarbij het feit, dat de eerder aangeschafte pas 65 waardeloos geworden is en het geld hiervoor slechts in de gemeentekas verdwenen is. De senioren worden weer in de steek gelaten en moeten extra boeten voor de verharding van de samenleving.
G.P.Beek

maandag, november 22, 2004

Nieuw huurbeleid

Minister Dekker heeft de uitwerking van het nieuwe huurbeleid toegezonden aan de Tweede Kamer. In dit beleid wordt aangegeven, dat verhuurders meer ruimte krijgen om de huren te verhogen. Als voorwaarde geldt, dat er extra nieuwbouwwoningen komen. Het plan is een onderdeel van de liberalisering van de huurmarkt. Voor het bepalen van de maximale huurprijs wordt in de toekomst uitgegaan van de WOZ-waarde.

Hierdoor wordt een kwart van het woningbestand geliberaliseerd. Tot op heden was dit 5%. Deze stap gaat veel te ver, omdat er nog altijd woningschaarste is en huurders feitelijk geen keus hebben. De verwachting bestaat, dat betere buurten, populaire stadswijken en randgemeenten in de toekomst onbetaalbaar worden voor mensen met lagere inkomens. Dit is zeker de mening van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Zij vinden ook, dat er eerst meer nieuwbouw moet komen en daarna de mogelijkheid van huurverhoging bekeken moet worden.

Immers de huurverhoging is bedoeld om de doorstroming tot stand te brengen. Mensen met hoge inkomens en een relatief lage huur worden dan gedwongen te verhuizen. Alleen in dien er voor die groep geen andere huizen voorhanden zijn, wordt het toch een moeilijke zaak. Een verandering in het huurbeleid wordt niet bereikt door huurverhogingen, die vooral de sociaal zwakkeren raken. Alleen door meer nieuwbouw wordt de keus groter en is de kans op doorstroming groter en tenslotte liberalisatie heeft bij schaarste altijd negatieve gevolgen.
G.P.Beek