zondag, januari 25, 2004

Een oplossing voor de woningnood

De bestaande ruimte om woningen te bouwen is te schaars. De Nederlandse Vereniging van Bouwondernemers dragen een oplossing aan. Er zijn veel niet gewilde kantoren en deze kunnen dus gesloopt, opgeknapt of geschikt worden gemaakt voor bewoning. Het kabinet kan hierin het voortouw nemen door het ombouwen fiscaal aantrekkelijk te maken.

Er komen volgens het ministerie van volkshuisvesting jaarlijks 5000 panden in aanmerking. Dit gegeven moet toch voldoende zijn om de neergang in de woningbouw een impuls te geven. O.a. in Amsterdam en omgeving staat een recordhoeveelheid kantoorruimte leeg. Het betreft bijna een miljoen vierkante meter. Met de ingezakte kantorenmarkt komt het zeker op korte termijn niet goed. De economische vooruitzichten voor de eerste jaren zijn hier debet aan. Het wordt dan ook zaak, dat eigenaren,beleggers en verhuurders erover nadenken om de onrendabele kantoorruimten af te stoten. Zodat deze geschikt kunnen worden gemaakt voor andere doeleinden.

Op die wijze moet het toch mogelijk zijn om tot meer woningbouw te komen. De mooie plannen van de Nederlandse Vereniging van Bouwondernemers worden evenwel gedwarsboomd door de eigenaren van de betreffende kantoorgebouwen. Woningbouw levert relatief te weinig op en daarom laat men vaak liever de panden leeg staan. Alleen indien de regering fiscaal te hulp komt, is er een kans van slagen. Immers er wordt door de recessie in nieuwe kantoorgebouwen minder geïnvesteerd. Deze sector laat het duidelijk afweten, zodat ook uit dien hoofde de kans groter wordt dat niet gewilde ruimte afgestoten wordt.
G.P.Beek

vrijdag, januari 23, 2004

Verkeersperikelen

Vooral in het huidige verkeer kan men niet voorzichtig genoeg zijn . Iets regelen met een lach voordat er traan komt, is voor een ieder een gouden regel. Ter voorkoming van onnodige moeilijkheden is het noodzakelijk, dat het rijbewijs, kentekenbewijs en een schadeformulier zich altijd in het voertuig bevinden. Rijbewijs en kentekenbewijs zijn altijd noodzakelijk bij politiecontrole en het Europees schadeformulier komt ter sprake bij een aanrijding.

Om veel schrijfwerk ter plekke van het ongeval te voorkomen is het aan te raden de linkerkant van het formulier op voorhand in te vullen. Voorts dient men erop toezien, dat het formulier bruikbaar blijft. Het komt te vaak voor, dat men niet bruikbare formulieren of in het geheel geen formulier bezit. Dit geeft altijd moeilijkheden. Achteraf invulling van schadeformulieren kan er altijd toe leiden, dat een van de partijen zich probeert te ontrekken aan zijn verplichtingen. De invulling kan dus het beste ter plaatse geschieden omdat dan ook de namen van eventuele getuigen genoteerd kunnen worden.

De politie die komt in de regel bij plaatschade niet opdraven, zodat de betrokkenen alles zelf moeten regelen. Dit laatste moet zorgvuldig gebeuren omdat verzekeringsmaatschappijen niet graag betalen en in dat geval de schade sneller afgehandeld wordt en tot herstel kan worden overgegaan.

De afwikkeling van een schade kan zeker vertraagd worden doordat er bepaalde oorzaken zijn, waardoor een verzekeringsmaatschappij weigert te betalen. Te denken valt aan het n iet doorgeven van veranderde omstandigheden zowel lichamelijk als aan het voertuig. Men kan dan wel eens voor niets premie betaald hebben met alle gevolgen van dien, Wanneer de benadeelde te maken krijgt met een schaderegelaar dan is het altijd oppassen geblazen. Immers deze regelaar is ingehuurd door de verzekeringsmaatschappij en is dus beslist niet objectief.
G.P.Beek