Vrije stroommarkt
Het kabinet bekijkt de mogelijkheid of de elektriciteitsmarkt voor particulieren al in 2003 kan worden vrijgegeven. Consumenten kunnen dan in dat jaar overstappen op een andere aanbieder. Men verwacht, dat hierdoor de prijzen zullen dalen. Een platform op dit gebied bekijkt of de mogelijkheid daartoe aanwezig is.
Het is natuurlijk prettig, dat de consument minder voor energie gaat betalen, alleen de vraag is gerechtvaardigd of dit niet leidt tot capaciteitsgebrek of tot andere vervelende stoornissen. In Amerika heeft men daarmede te veel ervaring mee opgedaan. Een rapport hieromtrent geeft aan, dat in Nederland dit niet te verwachten is.
Alleen de energiebedrijven willen wel graag winst maken en dat is zeker geen onbehoorlijk gedrag, maar de zucht tot winst mag niet leiden tot problemen bij stroom en gas. Er zal gelet moeten worden op de productiecapaciteit en het onderhoud.
Het is dan ook ten zeerste geboden dat hierop toezicht wordt gehouden. Privatiseren en liberaliseren kan heilzaam werken, maar het tegenovergestelde is beslist niet uitgesloten. De regering heeft in het verleden te veel bedrijven geprivatiseerd, waarvan de wrange vruchten nog dagelijks geproefd worden.
G.P.Beek
zondag, april 28, 2002
Drinkwater
Ons drinkwater wordt steeds duurder. Dit moet logisch zijn, omdat de werkzaamheden rondom de levering van zuiver drinkwater toenemen. Er is een grote bodemvervuiling en hierdoor wordt het winnen van water steeds moeilijker. Toch betalen de Nederlanders te veel voor het drinkwater. De gemiddelde waterprijs kan bij efficiƫnte winning goedkoper worden. Er moet op dit gebied meer concurrentie komen. Dat is de mening van de Vereniging voor Energie, Milieu en Water.
Er zijn ook andere factoren waardoor de waterprijs te hoog is. Door verkeerde prognoses in het verleden zijn er te veel waterleidingen en rioleringen aangelegd. Het onderhoud daarvan wordt ook door consument betaald. Dus betaalt men ook voor de over capaciteit.
Doordat steeds meer bedrijven alternatieven vinden voor de watervoorziening betalen de gewone burgers ook te veel voor hun watervoorziening. De waterleidingbedrijven, waterschappen en gemeenten berekenen te hoge prijzen.
De VEMW wil nu inventariseren welke waterleveranciers in Nederland het meest efficiƫnt werken en een goed product leveren tegen redelijke kosten. Op basis hiervan zal de particulier in de toekomst een keuze kunnen maken. Deze keuze vrijheid wordt reeds beperkt toegepast bij de levering van elektriciteit.
Voorts moet er ook gekeken worden naar het scheiden van afval- en regenwater. Dit leidt tot besparingen, waardoor o.a. de rioolheffing verminderd kan worden. Het geeft alleen maar aan, dat met een beetje goede wil alles goedkoper kan.
G.P.Beek
Ons drinkwater wordt steeds duurder. Dit moet logisch zijn, omdat de werkzaamheden rondom de levering van zuiver drinkwater toenemen. Er is een grote bodemvervuiling en hierdoor wordt het winnen van water steeds moeilijker. Toch betalen de Nederlanders te veel voor het drinkwater. De gemiddelde waterprijs kan bij efficiƫnte winning goedkoper worden. Er moet op dit gebied meer concurrentie komen. Dat is de mening van de Vereniging voor Energie, Milieu en Water.
Er zijn ook andere factoren waardoor de waterprijs te hoog is. Door verkeerde prognoses in het verleden zijn er te veel waterleidingen en rioleringen aangelegd. Het onderhoud daarvan wordt ook door consument betaald. Dus betaalt men ook voor de over capaciteit.
Doordat steeds meer bedrijven alternatieven vinden voor de watervoorziening betalen de gewone burgers ook te veel voor hun watervoorziening. De waterleidingbedrijven, waterschappen en gemeenten berekenen te hoge prijzen.
De VEMW wil nu inventariseren welke waterleveranciers in Nederland het meest efficiƫnt werken en een goed product leveren tegen redelijke kosten. Op basis hiervan zal de particulier in de toekomst een keuze kunnen maken. Deze keuze vrijheid wordt reeds beperkt toegepast bij de levering van elektriciteit.
Voorts moet er ook gekeken worden naar het scheiden van afval- en regenwater. Dit leidt tot besparingen, waardoor o.a. de rioolheffing verminderd kan worden. Het geeft alleen maar aan, dat met een beetje goede wil alles goedkoper kan.
G.P.Beek
zaterdag, april 27, 2002
Belastingdruk en werkgelegenheid
De Europese gemeenschap wordt door 15 landen gevormd. In alle landen is een verschillend belastingstelsel. De belastingdruk voor het bedrijfsleven is in Nederland zeer hoog. Alleen in Frankrijk, Duitsland en Engeland wordt nog meer belasting geheven. Het vestigingsklimaat in ons is dan ook ongunstig.
Internationale concerns zullen zich niet gauw in Nederland vestigingen omdat deze minimaal een vriendelijk fiscaal klimaat wensen.
Voorlopig is er nog werkgelegenheid genoeg in Nederland. Maar de kansen keren en in de toekomst kan het een serieus probleem worden, dat de internationale ondernemingen zich alhier niet vestigen. Zij zullen namelijk uitdrukkelijk kiezen voor de landen waar weinig belasting betaald wordt. Deze bedraagt in ons land 20,6 %, terwijl bij voorbeeld in Griekenland een ondernemer slecht 6,7 % kwijt is.
Er is een studie gaande om de effectieve belastingdruk te verlagen. O.a. wenst men de vennootschapbelasting terug te brengen van 35 naar 30%. Deze maatregel is zeer kostbaar omdat het de schatkist ruim 2 miljard euro kost.
Door verhoging van de ecotaks voor burgers en bedrijfsleven is dit op te vangen. Alleen dit is bijna onverkoopbaar omdat de burgers reeds dure verhogingen van de ecotaks achter de rug hebben. Het wordt dus een zeer moeilijke keuze, omdat de werkgelegenheid op lange termijn in het geding is.
G.P. Beek
De Europese gemeenschap wordt door 15 landen gevormd. In alle landen is een verschillend belastingstelsel. De belastingdruk voor het bedrijfsleven is in Nederland zeer hoog. Alleen in Frankrijk, Duitsland en Engeland wordt nog meer belasting geheven. Het vestigingsklimaat in ons is dan ook ongunstig.
Internationale concerns zullen zich niet gauw in Nederland vestigingen omdat deze minimaal een vriendelijk fiscaal klimaat wensen.
Voorlopig is er nog werkgelegenheid genoeg in Nederland. Maar de kansen keren en in de toekomst kan het een serieus probleem worden, dat de internationale ondernemingen zich alhier niet vestigen. Zij zullen namelijk uitdrukkelijk kiezen voor de landen waar weinig belasting betaald wordt. Deze bedraagt in ons land 20,6 %, terwijl bij voorbeeld in Griekenland een ondernemer slecht 6,7 % kwijt is.
Er is een studie gaande om de effectieve belastingdruk te verlagen. O.a. wenst men de vennootschapbelasting terug te brengen van 35 naar 30%. Deze maatregel is zeer kostbaar omdat het de schatkist ruim 2 miljard euro kost.
Door verhoging van de ecotaks voor burgers en bedrijfsleven is dit op te vangen. Alleen dit is bijna onverkoopbaar omdat de burgers reeds dure verhogingen van de ecotaks achter de rug hebben. Het wordt dus een zeer moeilijke keuze, omdat de werkgelegenheid op lange termijn in het geding is.
G.P. Beek
Hypotheekaftrek
Nederland is het enige land in Europa, waar de hypotheek volledig aftrekbaar is.
De belastingtarieven elders zijn lager en dit wordt vaak gecombineerd met minder aftrek mogelijkheden. De mening van Nederlandse politici is, dat de belastingtarieven in Europa gelijk zullen worden en dus ook de aftrek mogelijkheden bij het aangaan van een hypotheek.
Nederland heeft gekozen voor de Europese Economische Unie en de daaraan verbonden plichten en rechten. Alleen in ons land gelden vaak andere regels, die de regering beter uitkomen. De hypotheekrente is bij ons nog volledig aftrekbaar. Wij kennen woonforfait en overdrachtsbelasting, dan nog maar niet te spreken over de gemeentelijke belastingen.
De lasten van een huiseigenaar zijn zeer hoog, maar dit komt alleen maar ten goede van de schatkist.
De hypotheekrente komt ten laste van dezelfde schatkist en is vooral bij PvdA politici een erg heet hangijzer. Het verbaast dan ook niet, dat o.a.een ex-bewindsman van deze partij deze rente weer eens aan de orde stelt. Het is weer een proefballon om te peilen hoe de burger erover denkt. Daarbij kan enige druk uit Brussel zeker geen kwaad.
Laat de regering zich eerst maar sterk maken voor een eenheidstarief van de belastingen in Europa en daarna spreken over de hypotheekrente. Indien men de hypotheekrente ter discussie stelt, moet men ook de overige huizenlast te berde brengen. Verminderde hypotheekrente dient samen te gaan met afschaffing van de andere lasten.
G.P. Beek
Nederland is het enige land in Europa, waar de hypotheek volledig aftrekbaar is.
De belastingtarieven elders zijn lager en dit wordt vaak gecombineerd met minder aftrek mogelijkheden. De mening van Nederlandse politici is, dat de belastingtarieven in Europa gelijk zullen worden en dus ook de aftrek mogelijkheden bij het aangaan van een hypotheek.
Nederland heeft gekozen voor de Europese Economische Unie en de daaraan verbonden plichten en rechten. Alleen in ons land gelden vaak andere regels, die de regering beter uitkomen. De hypotheekrente is bij ons nog volledig aftrekbaar. Wij kennen woonforfait en overdrachtsbelasting, dan nog maar niet te spreken over de gemeentelijke belastingen.
De lasten van een huiseigenaar zijn zeer hoog, maar dit komt alleen maar ten goede van de schatkist.
De hypotheekrente komt ten laste van dezelfde schatkist en is vooral bij PvdA politici een erg heet hangijzer. Het verbaast dan ook niet, dat o.a.een ex-bewindsman van deze partij deze rente weer eens aan de orde stelt. Het is weer een proefballon om te peilen hoe de burger erover denkt. Daarbij kan enige druk uit Brussel zeker geen kwaad.
Laat de regering zich eerst maar sterk maken voor een eenheidstarief van de belastingen in Europa en daarna spreken over de hypotheekrente. Indien men de hypotheekrente ter discussie stelt, moet men ook de overige huizenlast te berde brengen. Verminderde hypotheekrente dient samen te gaan met afschaffing van de andere lasten.
G.P. Beek
vrijdag, april 26, 2002
Internationale politiek
Nederland heeft weer een hoge internationale post. De Heer lubbers is Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de Verenigde Naties. Deze benoeming kwam niet tot stand omdat ons land zo goed kan lobbyen, maar door de persoonlijke relaties van de Heer Lubbers.
Laatstgenoemde heeft met de regering al slechte ervaringen opgedaan bij de benoeming van diverse hoge posten in Europa en had zijn eigen bronnen aangeboord en daarbij de Heren Kok en van Aartsen bij wijze van spreke links gepasseerd. De feitelijke kandidaat van de Nederlandse regering de Heer Pronk werd te eigen gereid bevonden en kwam niet voor de benoeming in aanmerking. De gehele show die daarna volgde is wel zeer frappant voor de denkwijze van Nederlandse bewindslieden.
De premier werd door de secretaris-generaal van de VN van zijn beslissing op de hoogte gesteld, maar vroeg hem hierover niets te vertellen. De brave Heer Kok hield zijn woord en liet de Heren Pronk en van Aartsen als een baksteen vallen. Het was echt noodzakelijk, dat de premier zijn mond hield anders was er weer geen Nederlander benoemd. Die wijze van handelen geeft alleen maar aan, dat Nederland op het gebied van de internationale politiek niets voorstelt en onze bewindslieden op het internationale politieke vlak weinig in te brengen hebben.
G.P. Beek
Nederland heeft weer een hoge internationale post. De Heer lubbers is Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de Verenigde Naties. Deze benoeming kwam niet tot stand omdat ons land zo goed kan lobbyen, maar door de persoonlijke relaties van de Heer Lubbers.
Laatstgenoemde heeft met de regering al slechte ervaringen opgedaan bij de benoeming van diverse hoge posten in Europa en had zijn eigen bronnen aangeboord en daarbij de Heren Kok en van Aartsen bij wijze van spreke links gepasseerd. De feitelijke kandidaat van de Nederlandse regering de Heer Pronk werd te eigen gereid bevonden en kwam niet voor de benoeming in aanmerking. De gehele show die daarna volgde is wel zeer frappant voor de denkwijze van Nederlandse bewindslieden.
De premier werd door de secretaris-generaal van de VN van zijn beslissing op de hoogte gesteld, maar vroeg hem hierover niets te vertellen. De brave Heer Kok hield zijn woord en liet de Heren Pronk en van Aartsen als een baksteen vallen. Het was echt noodzakelijk, dat de premier zijn mond hield anders was er weer geen Nederlander benoemd. Die wijze van handelen geeft alleen maar aan, dat Nederland op het gebied van de internationale politiek niets voorstelt en onze bewindslieden op het internationale politieke vlak weinig in te brengen hebben.
G.P. Beek
donderdag, april 25, 2002
De arbeidsmarkt
De grijze wolf slaat toe. Het aantal personen boven 65 jaar stijgt drastisch. Hierdoor dreigt de gezondheidszorg en de sociale voorzieningen onbetaalbaar te worden. Slechts een kleine groep mensen werkt. Er wordt druk gedacht om ouderen langer aan het werk te houden. Vervroegde pensionering wordt reeds afgeremd en de politiek heeft graag, dat men in ieder geval zolang mogelijk doorwerkt.
Is dit alles wel realistisch? Natuurlijk zijn er momenteel arbeidskrachten te kort. Alleen dit te kort vermindert snel, omdat er door bedrijven druk gesaneerd wordt. Bij duizenden worden arbeiders ontslagen en dit zijn beslist niet de jongeren.
Het bedrijfsleven is nog erg gesteld op jong en flexibel en niet zo zeer op ervaren mensen, die enigszins traag zijn. Deze passen niet in het huidige arbeidstempo. Het komt daarop neer, dat het veel geschreeuw maar weinig wol is. Men kijkt niet uit naar een aantal senioren. De roep op ouderen moet beter onderbouwd zijn. Actieve sollicitatieplicht voor ouderen is daarom ook zinloos. De hoofdpunten moeten zijn goede begeleiding en meer aandacht besteden aan ervaring.
G.P. Beek
De grijze wolf slaat toe. Het aantal personen boven 65 jaar stijgt drastisch. Hierdoor dreigt de gezondheidszorg en de sociale voorzieningen onbetaalbaar te worden. Slechts een kleine groep mensen werkt. Er wordt druk gedacht om ouderen langer aan het werk te houden. Vervroegde pensionering wordt reeds afgeremd en de politiek heeft graag, dat men in ieder geval zolang mogelijk doorwerkt.
Is dit alles wel realistisch? Natuurlijk zijn er momenteel arbeidskrachten te kort. Alleen dit te kort vermindert snel, omdat er door bedrijven druk gesaneerd wordt. Bij duizenden worden arbeiders ontslagen en dit zijn beslist niet de jongeren.
Het bedrijfsleven is nog erg gesteld op jong en flexibel en niet zo zeer op ervaren mensen, die enigszins traag zijn. Deze passen niet in het huidige arbeidstempo. Het komt daarop neer, dat het veel geschreeuw maar weinig wol is. Men kijkt niet uit naar een aantal senioren. De roep op ouderen moet beter onderbouwd zijn. Actieve sollicitatieplicht voor ouderen is daarom ook zinloos. De hoofdpunten moeten zijn goede begeleiding en meer aandacht besteden aan ervaring.
G.P. Beek
He he dit is mijn eerste posting op deze nieuwe weblog. De site van kijk op het nieuws bestond al. Voor diegene die hier interesse in hebben. Dit is het adres: http://www.geocities.com/kohni/beek.htm
Hier kunnen oude columns worden gelezen. Maar eigenlijk is deze site hopeloos achterhaald en verouderd. Vandaar deze nieuwe start hier. Met columns en reacties van lezers hier. Iedereen alvast veel plezier met het lezen van de columns.
G.P. Beek
Hier kunnen oude columns worden gelezen. Maar eigenlijk is deze site hopeloos achterhaald en verouderd. Vandaar deze nieuwe start hier. Met columns en reacties van lezers hier. Iedereen alvast veel plezier met het lezen van de columns.
G.P. Beek